Program

Lennart Lidström

Zapffe

Nypremiere 25. september 2025, Lille DNS
Varighet: Ca. 45 minutter

Velkommen

Om en liten stund skal du få møte en av de mest spennende og sammensatte mennesker jeg vet om. Peter Wessel Zapffe. Filosof, jurist, fjellklatrer, humorist og erklært pessimist. 

Det du skal få se nå er ikke en komedie. 
Men det er tidvis ganske morsomt, og du kommer kanskje til å le. 

Det du skal få se nå er ikke en tragedie. 
Men det er tidvis ganske dystert, og du kommer kanskje til å bli sørgmodig. 

Så hva er det da? 

Dette er en tekst om et menneske på godt og vondt. Derfor er det nesten umulig å definere noen sjanger. For hva er egentlig et menneske? I følge befolkningsstatistikken er et menneske cirka 7,5 milliarder forskjellige ting. Men. Hva driver alle disse menneskene med? Og hvorfor? Hvorfor er de egentlig her? Hvorfor ler vi? Hvorfor gråter vi? Hvorfor forplanter vi oss? I det hele tatt, hva er poenget? Dette har vår nye Gud vitenskapen ikke noe svar på. Den kan fortelle oss hvor vi kommer fra, hvordan vi er bygd opp, celle for celle, og hvor lenge vi antagelig kommer til å leve. Men når du stiller det viktigste spørsmålet; hvorfor? Se, da blir vitenskapen stum! 

Vi er overlatt til oss selv med dette evige spørsmål. Vi prøver alle å finne vår egen mening med vår egen eksistens. Det er en ensom affære. Å måtte rettferdiggjøre ovenfor seg selv at man lever? Nådeløst! Det unner jeg ikke min verste fiende. 

Så vi finner på ting. Vi får barn, vi kjøper campingvogn, vi tror litt på den gamle Gud, vi tar en utdannelse, vi tar opp et lån, vi reiser til syden og vi ser på TV. Men det ligger der. Nagende langt der inne. Bak Farmen kjendis og skal vi danse.  

Jaja.... men; Hvorfor? 
Det er til å gråte over. 
Eller til å le av. 
Hver sin lyst. 
Velkommen i teatret. 

Jeg vil rette en evig takk til Lennart Lidstrøm og Kristian Fredrik Figenschow! 

Eirik del Barco Soleglad
Regissør og alt mulig. 

Medvirkende

Eirik del Barco Soleglad
Peter Wessel Zapffe

Av: Lennart Lidström  

Regi og scenografi: Eirik del Barco Soleglad 

Nypremiere 25. september 2025, Lille DNS
Varighet: Ca. 45 minutter

Peter Wessel Zapffe

Peter Wessel Zapffe (1899–1990) var en norsk filosof, forfatter, jurist, fjellklatrer og naturverner. Han er særlig kjent for sin filosofiske pessimisme og sitt syn på mennesket som et «tragisk dyr», utstyrt med en bevissthet som gjør det ute av stand til å finne varig mening i tilværelsen. I sitt hovedverk Om det tragiske (1941) og det berømte essayet Den siste Messias (1933) argumenterer han for at menneskets eksistens er preget av en grunnleggende konflikt mellom bevissthet og natur.

Zapffe var også en skarp samfunnsdebattant, humorist og stilist, og han skrev både lærebøker, essays, skjønnlitteratur og satiriske tekster. Han var en pioner innen norsk naturvern og en ivrig fjellklatrer, og hans naturskildringer har fått en sentral plass i norsk fjellitteratur. Zapffes liv og virke rommer både dypt alvor og leken ironi, og hans tanker er fortsatt aktuelle i møte med vår tids eksistensielle og økologiske utfordringer. 

TRENGER GALGENHUMOR 

– Peter Wessel Zapffe er en av de mest interessante skikkelser i norsk åndsliv i det 20. århundre, mener Eirik del Barco Soleglad.

Av: Silje Gripsrud

Den populære skuespilleren går snart inn i rollen som Zapffe – en mann som mener at livet er meningsløst, men som likevel fyller det med mening. En mann med masse humor som likevel er trist. Sjeldent har menneskenes elendige øde blitt håndtert så morsomt som i denne monologen. 

Hvordan vil du introdusere Zapffe til de som ikke kjenner ham? 

– Zapffe er på mange måter en glemt skikkelse i Norge, med unntak av i Nord-Norge hvor navnet hans navn for evig er knyttet til boken Vett og uvett – den nordnorske humorens hellige skrift.

Men selv for den jevne nordlending er det kun som humorist man kjenner Zapffe, og hans filosofiske betraktninger og utgivelser er i dag for det meste bare kjent av en engere krets. Han var filosof og hadde i tillegg en juridisk embetseksamen, som han til overmål skrev på rim.

Tindebestigeren og Friluftsmennesket Zapffe er også viktig i forståelsen av dette meget sammensatte mennesket. Han elsket fjellet og strabasiøse møter med elementene. Til tross for dette mente filosofen Zapffe at mennesket ikke hadde noen plass i naturen, fordi det er på evig søken etter en mening og rettferdighet som naturen ikke kan oppfylle. Det ville faktisk være best om mennesket døde ut. Dette står i voldsom kontrast til den store humoristen Zapffe som reiste rundt og samlet inn morsomme anekdoter og historier fra bygdene, og fjellklatreren som elsket friluftsliv. 

Det er blitt sagt at «Ingen er så trist som en ekte humorist»? 

– Personlig er jeg veldig glad i dette utsagnet, det gir gjenklang i min egen sjel. Humor i Norge har etter min mening vært forsøkt «avintellektualisert» i mange år, og som et resultat av dette har man fått en semantisk, sjangermessig forflatning av begrepene.

For meg er en humorist noe ganske annet enn en komiker, en komiker er ikke det samme som en gjøgler, og en gjøgler er slett ingen klovn. En komiker spiller komedie, og dramatikkens definisjon av en komedie er et stykke med en lykkelig slutt. En humorist derimot, trenger overhodet ikke befatte seg med begreper som lykke eller lykkelig. 

Og hva gjør en humorist? 

– Han betrakter verden og sin samtid, og får oss til å le med sine beskrivelser av mennesker og natur i møte med sin egen utilstrekkelighet, dårskap, manglende selvinnsikt og stolthet. Han kan beskrive livet slik at vi gråter av det, og døden slik at vi ler av den. Vi ler fordi vi forstår. Han får oss til å le gjenkjennende og se humoren i ting, og disse tingene kan være både lette og tunge.

For å beskrive verden humoristisk og treffende, må man ha en forståelse av hva verden egentlig er, og det krever innsikt. Innsikt er nådeløst, og innsikt er ensomt.  Livet er ingen komedie. Det har ingen lykkelig slutt. Tvert imot er livet en tragedie hvor alle dør på slutten. Men det betyr jo ikke at vi ikke kan le oss fillete av det! 

Du er en kronisk motstander av uttrykket livsbejaende? 

– Hva betyr det da? Å si ja til livet? Det gjør jo alle som ikke tar sitt eget liv. Å ha en positiv innstilling til ting? Kanskje. Men hvorfor skal man alltid ha det?  Sunn skepsis er bra. Jeg liker folk som stiller spørsmål ved ting. Det krever mot å stå opp i en forsamling å si; er dette virkelig en god ide? Ingen har lyst å være negativ, alle vil jo gjerne være et ja-menneske, selv når hvert fiber i kroppen skriker «NEI».

Det er politisk korrekt å si ja og å være livsbejaende, men det er hensiktsløst og meningsløst å ta alt med det gode. Som uttrykket «det fins ikke dårlig vær, bare dårlige klær» – har du hørt noe så dumt? Det er som å si «det fins ikke dårlig mat, bare dårlig bestikk». Jeg mener det fins styrke og integritet i å reise seg opp å si at, jo det fins både dårlig vær og dårlig mat. Og det gjør deg ikke til et dårligere menneske.